Ahad, 26 Ogos 2018

Contoh Kanak-kanak Berkeperluan Khas


Sektor pendidikan di Negara kita telah menegaskan konsep hak semua kanak-kanak untuk diberi pendidikan tanpa mengira latar belakang sosial mahupun perkembangan intelek kanak-kanak tersebut.
Murid berkeperluan khas dalam Program Pendidkan Khas dan Integrasi dalam Sekolah boleh dibahagikan kepada beberapa  jenis iaitu:

                                   


Sindrom Down

Sindrom Down ialah penyakit keturunan disebabkan kromosom tambahan pada kromoson nombor 21 yang terdapat pada bayi.







Perkembangan Lewat
Murid slow learner atau murid lembam merupakan murid yang mempunyai IQ di bawah paras purata. IQ murid normal secara puratanya adalah 100.  Skor ujian IQ bagi Slow learner berada antara 70 dan 90. 


                                             


Autisme

Autism membawa maksud keadaan yang menyebabkan kanak-kanak yang menumpukan perhatian dalam dunianya sendiri.





                                                           


Disleksia
Disleksia merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah untuk membaca dan menulis walaupun mempunyai daya pemikiran yang normal.





Hiperaktif

Menurut Azizi Yahaya  (2006) gangguan hiperaktif dan  kurang tumpuan atau ADHD merujuk kepada suatu kecelaruan  perkembangan yang berlaku ketika zaman kanak-kanak yang mempunyai  ciri-ciri seperti kurang tumpuan, keadaan hiperaktif-impulsiviti yang lebih   kerap dan teruk berbanding dengan keadaan yang biasa diperhatikan  pada individu di peringkat perkembangan yang normal

                        


Cerebral Palsi
Cerebral palsi adalah gangguan terhadap pengendalian fungsi motor disebabkan kerosakan pada otak yang sedang berkembang. Serebral palsi adalah kecacatan yang memberi kesan terhadap: bentuk muka , pergerakan , kemahiran motor


                             
Masalah Penglihatan
Dari segi pendidikan masalah penglihatan bermaksud sekumpulan kanak-kanak yang memerlukan pendidikan khas kerana masalah penglihatan.
Klasifikasi masalah penglihatan boleh dibahagikan kepada dua iaitu:


(a) Kategori low vision (penglihatan terhad)

Kategori low vision juga dikenali sebagai penglihatan terhad. Penglihatan kurang daripada 6/18 sehingga persepsi cahaya pada mata yang terbaik ataupun medan penglihatan kurang daripada 10 darjah sesudah rawatan ataupun pembetulan biasa. Individu dengan penglihatan terhad dapat melakukan tugas seharian menggunakan deria penglihatan. 

(b) Kategori blind (buta) 
Biasanya penglihatan kurang daripada 3/60 pada mata yang terbaik, ataupun medan penglihatan kurang daripada 10 darjah setelah menerima rawatan ataupun pembetulan biasa.








                            

Masalah Pendengaran
Ia adalah masalah-masalah yang menjejaskan komunikasi – masalah bercakap atau memahami apa yang diperkatakan oleh orang lain.

Klasifikasi masalah pendengaran

1. Hilang pendengaran jenis konduktif
Bunyi tidak dapat bergerak dari telinga luar ke telinga dalam secara efisien kerana sumbatran atau kerosakan pada laluan ini. Ini menyebabkan bunyi menjadi perlahan dan tidak jelas. Kehilangan perdengaran jenis konduktif selalunya boleh dipulihkan secara perubatan atau pembedahan. 

2. Hilang Pendengaran jenis sensori neural
 Masalah ini disebabkan oleh kerosakan telinga dalam atau laluan saraf pendengaran ke otak. Setengah bunyi kedengaran kurang jelas menyebabkan herotan dan masalah memahami pertuturan. Masalah pendengaran ini selalunya kekal. Walu bagaimanapun ia dapat dibantu dengan alat batu pendengaran. 

3. Hilang pendengaran jenis campuran
Kombinasi dari hilang pendengran jenis konduktif dan sensorineural.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan